صفحه شخصی احمد غلامعلی

صفحه شخصی احمد غلامعلی

فرهنگ ِ فرنگ 8 (فرصت شناسی)



مجموع: ۱۸

بازدید: ۴۵۸۱

یادداشت

فرهنگ ِ فرنگ 8 (فرصت شناسی)

ارسال شده در: 06 اردیبهشت 1394 - 17:11 توسط احمد غلامعلی

فرصت شناسی

 یادم هست وقتی دبیرستانی بودم در کتابخانه دبیرستان علوی تهران کتابی را میخواندم که فکر میکنم مقاله ای از دکتر پرویز ناتل خانلری – از نخستین دانش آموختگان دکتری زبان فارسی دانشگاه تهران و وزیر فرهنگ اسدالله علم - در آن منتشر شده بود. ایشان با اینکه خودش متهم به غربزدگی بود ، خیلی زیبا  ریشه های غربزدگی ایرانی ها را تصویر کرده بود .قریب به این مضامین  : ما چشم باز کردیم ناگهان دیدیم غربی ها همه چیز دارند ، گفتیم حتما کروات سبب پیشرفت آنان شد و همه کروات زدیم ، ولی ما پیشرفت نکردیم ، دوباره دقت کردیم ، دیدیم کشف حجاب سبب پیشرفت است، بی حجابی را ترویج کردیم ولی باز عقب ماندیم. احساس کردیم که کلاه غربی هم مهم است برای همین کلاه شاپو را تبلیغ کردیم ولی باز هم غربی ها با شتاب پیش افتادند و تنها کلاه سر ما رفت!  

بنده در این سفر در پی این بودم که واقعا ما با اروپایی ها  چه تفاوتهای اساسی داریم ؟ در بسیاری از موارد دیدم یکسان هستیم . مثلا  در دانشگاه سالزیانا به در یکی از کلاسها رفتیم . استاد لحظه ای برای گپ و گفتی با ما در آستانه درِ کلاس قرار گرفت و به ما خوش آمد گفت . در همین لحظه دانشجویان دختر و پسری که دقایقی چهره استاد را نمیدیدند، مانند دانشجویانِ خودمان کلاس را روی سرشان گذاشتند. نمونه دیگر بازی کردن با موبایل در سالن کتابخانه دانشگاه torvergata بود. همانند بلیه ای که در دانشگاه ها و مجالس سخنرانی خودمان اتفاق میافتد که به برکت شبکه های اجتماعی و... امت سر به زیر!! فراوان شده اند.

باور کنید داشتند با موبایل بازی میکردند ولی تا دوربین رو دیدند.....

 

نمونه دیگر شادابی و نشاط دانشجویان در برپایی مناسبتهای اجتماعی و فرهنگی است . روزی که از دانشگاه سالزیانا دیدار میکردیم، سالروز تاسیس یکی از دانشکده هایشان بود، همانند بچه های  انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی، میزی گذاشته بودند و کاغذهایی را روی میز توزیع میکردند و موسیقی با صدای بلند و چند دختر و پسر که در حال تبلیغ دانشکده و.. بودند

یک لحظه یاد دانشگاه خودمون افتادم و بچه های تشکیلات ِ ....برادر ح ش ، ه ح ، ع خ و آبجی ف ا ، م ش و...

 

کمبود منابع بهانه موجّه !! دیگری است که دانشجویان ما را از تحقیق بازداشته است . این نمونه نیز از مشترکات ما با دانشگاههایی است که من تا به حال دیده ام . برای نمونه  کتابخانه تخصصی حقوق اسلامی با تابلوهایی مانند سبحان الله و آیت الکرسی تزیین شده بود ولی فقر منبع کاملا مشهود بود.حتی برخی کتابهای چند جلدی را هم ناقص داشتند . ( ای کاش مسئولان کشور ما از این فرصت استفاده میکردند و بسته های مشخصی از منابع اسلامی را به دانشگاههایی که مطالعات اسلامی دارند ، هدیه میکردند. هم اکنون در دانشگاه علیگر هند 17000 جلد کتاب به زبان فارسی وجود دارد که متاسفانه اکثر آنها هدیه ایرانِ پیش از انقلاب است و انقلابی که ماهیت آن فرهنگی و دینی است پس از انقلاب بنابر سخن مسئولان دانشگاه ، در اهداء کتاب فعال نبوده اند)

تمام کتابهای بخش مطالعات اسلامی چهار برابر همین قفسه بود.

 

تمام آنچه گفته شد ، در ایران خودمان هم هست ولی چرا سرعت ما کند است ؟ غربی ها هم مانند ما ، انسانهای مستعد ، خوش حافظه ، معمولی و خنگ و خنگ تر دارند . ولی چرا آنها شتابان میروند و ما خرامان ؟ به نظر میرسد ما فرصت شناس نیستیم و منتظریم که همیشه فرصتهای بهتری برایمان فراهم شود در حالیکه غربیها از همان منابع محدود و فرصتهای محدودتر و با همان اندک دانشجویان درسخوان خود و نیز شکار کردن دانشجویان درسخوان دیگر کشورها، پیشرفت کرده اند و منابع خود را افزایش میدهند . اگر استادانشان اندک است ولی کلاسهای بزرگ 200 نفره برگزار میکنند تا از امکاناتشان بهینه استفاده کنند و یا در موضوعات خیلی ریز تحقیق میکنند برای نمونه دختر خانم دانشجویی را در دانشگاه تورورگاتا دیدم که خیلی با اشتیاق محیط دانشگاه را توضیح میداد. دانشجوی دکتری بود و موضوع رساله اش « حقوق مهاجرت از منظر حقوق اسلامی در کشور مراکش» بود که هنوز هم من نمیدانم با بیکاری فراوان در کشور ایتالیا این چه موضوعی است؟؟!!

به نظر میرسد باید سخن امام صادق ع را همواره در یاد نگهداریم که فرمود:

« مَنِ انتَظَرَ بمُعاجَلَةِ الفُرصَةِ مُؤاجَلةَ الاستِقصاءِ سَلَبَتهُ الأيّامُ فُرصَتَهُ؛ لأنّ مِن شَأنِ الأيّامِ السَّلبَ، و سَبيلُ الزَّمَنِ الفَوتُ ؛ به هر كس فرصتى دست دهد و او به انتظار دست دادن فرصت كامل آن را تأخير اندازد، روزگار همان فرصت را نيز از او بربايد؛ زيرا كار ايّام، ربودن است و شيوه زمان، از دست رفتن»

سالِ گذشته در همین ایامِ اردیبهشت کتاب « نمک کلام » علی اکبر رفوگران مؤسس کارخانه خودکار بیک و مداد سوسمار نشان در ایران منتشر شد. من که نتوانستم بخرم و الان هم چاپ اول آن تمام شده است ولی بیش از خواندن کتاب از داستان پیدایش آن خرسند شدم. این مرد کهنسالِ صنعتی ، یکسال در لس آنجلس به بهانه دیدن دخترش ساکن شده بود و در همانجا تصمیم میگرد که دو بیتی هایی در موضوعات مادی و معنوی  را از شاعران پارسی گوی فراهم آورد تا مدیران صنایع و... در ضمن کلام خودشان از آن استفاده کنند. از فرصت استفاده کرده است و با امانت گرفتن دیوان های اشعاری که دوستانش داشتند و نیز با سرک کشیدن به مغازه های کتابفروشی ایرانیان لس آنجلس ، دوبیتی هایی را از غزلها ، قصیده ها و مثنوی های شاعران قرن سوم تا دوره معاصر را برگزیده است و  هفتصد صفحه اشعار برگزیده اش را در 36 موضوع به قیمت پنجاه هزار تومان منتشر کرد و اکنون نایاب است. آری امثال رفوگران ها  و غربی ها ثروتمند هستند  ولی فرصتهایی را صید کردند که ما به راحتی از دست میدهیم .یاد شاعره ایران زمین ، پروین اعتصامی بخیر که زیبا سرود:

کاردانان چون رفو آموختند

پاره هاي وقت بر هم دوختند

عمر را بايد رفو با کار کرد

وقت کم را با هنر، بسيار کرد

نظرات

  1. m.d 06 اردیبهشت 1394 - 20:30

    سلام بسیار سپاسگذارم از متن زیبا و پر مفهومتان
    ای کاش دانشگاه های ماهم دانشجویان علاقه مند و نخبه را درمیابیدن تا باعث پیشرفت شود. لکن در جامعه ما فقط یه عده خاصی حق پیشرفت دارند. چه از نظر شغلی و چه از نظر درسی.
    نمونش همین دارالحدیث که درش را به روی دانشجویانش بسته است.

  2. احمد غلامعلی 06 اردیبهشت 1394 - 22:42

    سلام علیکم . جناب m.d تا جایی که به پژوهشکده علوم و معارف حدیث مربوط میشود همواره در پی دانشجویان با استعداد علاقمند به پژوهش هست و تا کنون 3 دوره دانشجوهای قوی را برای همکاری دعوت کردیم که البته باید در یک دوره 6 ماهه به صورت عملی پژوهش نمایند که متاسفانه تعداد کمی از آنان امتیاز لازم را در مقایسه با سایر داوطلبان کسب کردند. در گروه حدیث هم خوشبختانه از فارغ التحصیلان خودمان استفاده کردیم که بسیاری از آنان در تدریس موفق بودند . و همچنان هم افراد علاقمند ولی توانا در تحقیق را شناسایی و دعوت میکنیم ولی ماندن آنان بستگی به احراز توانایی شان دارد

  3. قاصدک 06 اردیبهشت 1394 - 23:04

    چه هماهنگی زیباییست میان شعر انتخابی شما و نام نویسنده کتاب! ( رفو و رفوگران )افرین به این دقتتون...

  4. احمد غلامعلی 06 اردیبهشت 1394 - 23:58

    اعتراف میکنم که اصلا دقتی نداشتم و همینطوری اتفاق افتاده است. اما دقت شما خوب بود

  5. م.گ 07 اردیبهشت 1394 - 00:14

    با سلام و ادب
    یادداشت خواندنی و تنبه آفرینی بود برای قدردانی بیشتر از فرصت ها و لحظه ها...
    توفیق مزید

  6. م ح مدنی 07 اردیبهشت 1394 - 02:37

    سلام. طرحهایی در ایران هم شروع شد جهت بهره مندی بیشتر از فرصتها که برخی به هدف خود نرسید، مانند گذاشتن کتابهای کوچک در اتوبوسهای شرکت واحد تهران و.... درواقع خود مردم باید ارزش زمان خود را بدانند و اگر هم در موقعیتی معطلی وفرصت سوزی پیش میاید اقدامات مفید جایگزین برای خود بیابند.

  7. فاطمی 07 اردیبهشت 1394 - 08:37

    به نکته ای جالب اشاره کردید: نشاط
    چه خوب بود نشاط در جامعه ی اروپایی را با نشاط در جامعه ی خودمان مقایسه می کردید. مخصوصا نشاط در میان مذهبی ها
    احتمال می دهم شادابی میان مذهبیهای ما کمتر باشد. جا دارد عوامل آن بررسی شود. یک عامل آن، برداشت های نادرست و سلیقه ای از آیات و روایات باشد. بخشی از فتواهای سختگیرانه ـ که پر و پایه ی محکم در فقه ندارند ـ سبب شده که دائم مذهبی ها احساس گناه کنند و...
    بنظر می رسدلازم است مجتهدان جوان و شجاع، بار دیگر احکام فقهی موجود را با دقت با آیات و روایات بسنجند و به مرور فتواهای دست و پاگیر که مبنای درست ندارند کنار گذاشته شوند

  8. فاطمی 07 اردیبهشت 1394 - 08:39

    جای تشکر است که نویسنده ی محترم اشاره به ضعفهای غربیها هم می کند مثل موبایل بازی دانشجوها
    معلوم می شود ایشان بصورت افراطی جذب غرب نشده

  9. آشتیانی 07 اردیبهشت 1394 - 09:34

    از جناب آقای غلامعلی باید تقدیر کرد که متن خوب و نکات ارزشمندی را ارائه می نمایند .
    دوست عزیز جناب آقای فاطمی هم از بحث نشاط سر ذوق آمده اند و عدم نشاط را در جامعه خودمانی به " فتواهای دست و پاگیر" منتسب داشته اند که چندان قرین دقت نیست . مثلا می شه بشماریم چند فتوای دست و پاگیر ما را از نشاط انداخته ؟!

  10. smh 07 اردیبهشت 1394 - 12:51

    سلام خیلی خوب بود درس و پژوهش

  11. اخوان 07 اردیبهشت 1394 - 13:39

    سلام عليكم.
    با اينكه 7 قسمت قبلي اين سفرنامه زيبا و خواندني بود اما اين قسمت خيلي جذاب تر بود. لااقل ب مذاق من ك خيلي خوش ترآمد.

  12. احمد فعال 07 اردیبهشت 1394 - 13:50

    باسلام دانشجویی 23 ساله به نام آرون گلاسرمن که صهیونیست است از آمریکا برای تحصیل به بوخوم آلمان رفته ودر حال حاضر دانشجوی دکتری و پژوهش گر یک مرکز تحقیقاتی در آلمان است . وی با یک ایرانی همکلاس شده است .این هم وطن ایرانی نوشته آرون به چندزبان ازجمله فارسی و چینی تسلط کامل دارد و دائم در حال آموختن و پژوهش است و یک مرکز صهیونیستی او را حمایت مالی می کند .یادم به سید مرتضی و نحوه اداره حوزه توسط او افتاد که امروز صهیونیست ها از روش او استفاده می کنند و ما ...... بگذریم .

  13. بی نام 07 اردیبهشت 1394 - 17:36

    سلام
    ضمن تشکر از همه محاسن این نوشته ها ، در باره عکسهایی که استفاده می کنید چند نکته به نظر می رسد :
    1 . در غالب موارد استفاده از عکسها خوب و به جاست و باعث تنوع نوشته می شود .
    2 . گاهی ارتباط عکسها با نوشتار کم و یا مبهم است و توضیحات ذیل آن نیز در رفع ابهام موفق نیست مثل عکس سوم این قسمت . نوشته اید ( چهار برابر همین قفسه ) کدام قفسه ؟
    3 . گاهی هم . . . . به این آقای رضوی بگید بره کنار ما کلاس درس اروپایی ها رو بهتر ببینیم ! ا( مربوط به عکس پیوست )

  14. ع. خ 07 اردیبهشت 1394 - 18:50

    سلام استاد....
    خوب شد واضح تر ......( سانسورش کردم . غلامعلی)

  15. ق 07 اردیبهشت 1394 - 22:43

    با سلام .
    ممنون از متن زیبا و مقایسه منصفانه تان
    ولی آیا بعضی از این نمونه هایی که فرمودید تعمیم جز به کل نیست ؟
    ( جناب ق سلام علیکم . متوجه منظورتون نشدم ولی اگر منظورتان این است که تعداد محدودی در غرب فرصت شناس هستند و همگان نیستند ، با سخنتان موافقم. ولی همان تعداد محدودشان از تعداد محدود ما بیشتر است. به نظر میرسد در غرب جماعتی لا ابالی ، گروهی الکلی و گروهی بی تفاوت ولی تعداد قابل توجهی هم فرصت شناس برنامه ریز و پرتلاشند و اتفاقا همینها سبب پیشرفت اند. غلامعلی)

  16. ق 07 اردیبهشت 1394 - 23:02

    با سلام و خسته نباشید
    نمیدانم چرا با خواندن متن شما این جمله شهید آوینی به ذهنم رسید :
    هر جا امکانات هست کار نیست و هر جا کار هست امکانات نیست .

  17. گروهی از دانشجویان بعد از این 07 اردیبهشت 1394 - 23:13

    سلام علیکم
    استاد بزرگوار ، از حضورتان در جمع دانشجویان در جلسه اخیر بسیار ممنون وسپاسگزاریم . بسیار استفاده کردیم .
    با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما

  18. اکرمی 08 اردیبهشت 1394 - 15:22

    با سلام خدمت استاد گرانقدرم
    از اینکه وقت گذاشتید و صبورانه به سوالات دانشجویان پاسخ دادید ، سپاسگزارم . البته سوالات پیرامون موضوع امام حاضر، بسیار زیاد است . امیدوارم که در فرصتی دوباره در جمع گرم دوستان بتوانیم از بیانات ارزشمند شما مجددا استفاده نماییم . البته در همین ترم و در صورت عدم عجله شما . سالم وتندرست باشید .

  19. جوانمرد 08 اردیبهشت 1394 - 21:15

    عرض سلام و خداقوت؛
    1- در يك چيز ديگر هم اين دانشجويان با ما مشتركند: خوششان مي آيد در عكس خارجي ها بيفتند و ژست بگيرند!
    2- اينكه كمبود منابع اسلامي در آنجا را نمونه كمبود منابع آورديد مثال كاملي نيست؛ طبيعي است كه اين منابع در آنجا فرعي و در حاشيه باشد، مثل منابع مسيحيت در كتابخانه هاي ما. اگر منابع رايجشان كم باشد با ما مشترك مي‌شوند.( خانم جوانمرد دقت کنید : کتابخانه مطالعات اسلامی شان کم منبع است ولی تولیدات در موضوع اسلامشان اندک نیست. یعنی با همین کمبود، باز هم اصول اربعمائه را بهتر از ما تحقیق کرده اند)
    3- در همۀ يادداشت ها احاديث را خيلي زيبا انتخاب ميكنيد ( اين حديث را تاكنون نشنيده بودم، منبعش را هم لطفا بياوريد.) و زيباتر ارتباط مي دهيد به اصل موضوع. دستتون درد نكند.
    4ـ يك مطلب هم به جناب md اين فرمايش استاد راجع به جذب پژوهشگر از دانشجويان صرفا شامل آقايان است.انشالله خود خانمها همت كنند و خودشان گروه ‌هاي مطالعاتي پ‍ژوهشي تشكيل بدهند.

    قدر وقت ار نشناسد دل و كاري نكند / بس خجالت كه از اين حاصل اوقات بريم.
    فتنه می‌بارد از این سقف مقرنس برخیز/ تا به میخانه پناه از همه آفات بریم.

  20. م 09 اردیبهشت 1394 - 00:26

    سلام علیکم .
    از شما استاد بزرگوار بازهم ممنون و سپاسگزاریم .مبحث بسیار کاربردی و تامل برانگیز بود. امیدوارم که این جلسات ادامه داشته باشد.با ارزوی توفیق

  21. جوانمرد 09 اردیبهشت 1394 - 08:55

    ممنونم ا زتوضيحي كه فرموديد.

  22. ناشناس 09 اردیبهشت 1394 - 11:02

    سلام علیکم
    انتخاب عکس ها بسیار خوب وهمخوان با متن است .
    فقط بعضی از عکس ها علاوه برنوشته های ذیل عکس ها حاشیه هایی دیگری هم دارد . برای مثال یکی از عکس های یادداشت قبل

  23. پیگیر 09 اردیبهشت 1394 - 11:14

    با سلام
    فقط خواستم خدمت خانم جوانمرد عرض کنم که در خود دارالحدیث هم هستند کسانی که از پژوهش هایی که در زمینه بانوان است ، حمایت می کنند . علیکن به پژوهش وتحقیق

  24. فخر 09 اردیبهشت 1394 - 11:22

    سلام علیکم
    استاد ، من هم از حضور شما و فرصتی که به دانشجویان اختصاص دادید ممنونم . تصویر سازی که از ظهور فرمودید که آیا ما برای ظهور آماده ایم ؟و اینکه آیا در همین شرایط فعلی که ماهستیم می توانیم پذیرای امام خود در خانه ومحل زندگی خود باشیم انصافا بسیار تاثیر گذار و قابل تامل بود . سپاسگزارم . امیدوارم بتوانیم در همین ترم از صحبت های شما مجددا بهره مند شویم . با آرزوی توفیق و سلامتی برای شما استاد بزرگوار و تبریک این ایام

  25. فاطمی 10 اردیبهشت 1394 - 13:12

    در پاسخ به دوست ارجمند دکتر آشتیانی
    تعدادی از فتواهای دست و پا گیر که وقتی به منابع فقهی مراجعه می کنیم، مبنای چندان محکمی برایشان نمی یابیم و چه بسا زدگی از دین را در بعضی بوجود بیاره و زمینه ی احساس گناه را بوجود میاره و اگر اینها اصلاح بشه، اسلام با سرعت بیشتری نشر خواهد یافت (آنچه فعلا حضور ذهن دارم):
    موسیقی
    حجاب در حدی که در رساله های عملیه آمده
    رعایت طهارت و نجاست (که سبب وسواس شده و سبب شده افراد کمتر حمام بروند و بجای اینکه تمیزی بیاره کثیفی بدنبال داره)
    تماشای بعضی عکسها و فیلمها
    وبرخی امور دیگر هم هست که اینجا نمی توان گفت

  26. آشتیانی 10 اردیبهشت 1394 - 16:10

    جناب آقای فاطمی. با تشکر از پاسخگویی ولی جوابتان دقیق نیست. اولا بسیاری از این موارد مانند وسواس برخاسته از فتواها نیست بلکه توهم برخی افراد متدین است و الا در رساله ای که صریح مینویسد خون پس از رفع آن با یکبار آب کشیدن پاک میشود وسواس است؟ اگر همین یکبار هم نشود که تمیز نیست. مواردی مانند حجاب و موسیقی هم معمولا احتیاط است و افراد میتوانند به مرجعی رجوع کنند که موسیقی را کلام میداند نه ضرب آهنگ. از طرفی چه کسی گفته که دیدن فیلمها و عکسها نشاط میاورد؟ اتفاقا زمینه ساز خیانت به همسران است. نکته آخر بسیاری از متدینین با سفر و شوخی هایشان بسیار با نشاط تر از دیگرانند

  27. فاطمی 10 اردیبهشت 1394 - 23:14

    جناب استاد آشتیانی
    منظورم این نبود که تنها این امور سبب بی نشاطی شده بلکه مسلما خیلی امور دیگر مانند مشکلات اقتصادی و معیشتی دخیلند. بلکه منظورم اینه که برخی فتواها در کم شدن نشاط اثر دارند.
    فتوای برخی بزرگان اینه که نجاست صرفا با ازاله (حتی بدون ریختن آب) پاک می شوند یا اینکه آب قلیل حکم آب کر را دارد. در این صورت در کم شدن وسواس بسیار اثرگذار است
    منظورم این نبود که دیدن فیلمهای آنچنانه نشاط آورند بلکه خواستم بگویم: افرادی توان ندارند جلو خود را بگیرند و نگاه نکنند (در برخی موارد طبق برخی فتاوا ایراد شرعی نداره) و با دیدن این فیلمها احساس گناه می کنند و ضربه ی روحی می بینند و حتی در انجام امور دینی کم نشاط می شوند

یادداشت ها

کتاب ها

مقالات