صفحه شخصی احمد غلامعلی

صفحه شخصی احمد غلامعلی

فرهنگ فرنگ 17 (خانواده و اخلاق)



مجموع: ۳۵

بازدید: ۴۸۴۶

یادداشت

فرهنگ فرنگ 17 (خانواده و اخلاق)

ارسال شده در: 24 خرداد 1394 - 17:48 توسط احمد غلامعلی

فرهنگ فرنگ 17 ( خانواده و اخلاق)

کاردینال در کلیسای کاتولیک، مقامی نظیر آیت الله شیعه است با این تفاوت که تعداد آنان بسیار کم است و اعطای لقب کاردینال، نیازمند ساز و کار دقیقِ قانونی و مذهبی است. روز جمعه 26 آبان ماه 93 در شهرِ رم ملاقاتی با پروفسور Miguei ayuso داشتیم. وی دبیر شورای پاپی گفتگوی ادیان است. ساختمان گفتگوی ادیان در شهر رم و در فاصله حدودا 500 متری واتیکان قرار دارد. ساختمانی قدیمی و بلند که همسان سایر ساختمانهای این منطقه شهر رم ظاهری قدیمی دارد هرچند داخل آن نسبتا نوساز است و آسانسور هم دارد. ساعت 11 وقت ملاقات داشتیم و ما رأس ساعت 11 در اتاق گفتگو حاضر شدیم. جناب آقای رضوی که روحیه پان ایرانیسم ( ایضا پان ترکیسم) شدیدی دارد، از هر خطای غربیان لذت می بُرد و امروز اتفاقا تأخیر زیاد پروفسور سبب شد که گل از گل جناب استاد رضوی بشکفد که اروپائیان علیرغم تبلیغات وسیع، چندان هم سر وقت حاضر نمیشوند . البته در ایتالیا که معمولا حق با ایشان بود و چند دیدار دیگر ما هم با تأخیر طرف ایتالیایی آغاز شد.

هر جا که میرسیدیم همه جمع میشدند و برای عکس روی جلد سفرنامه ژست میگرفتند! در اینجا جناب استاد رضوی عکسی انداختند برای پشت جلد!! اکنون از ساختمان گفتگوی ادیان بیرون آمدیم و به سمت واتیکان پیاده روی میکنیم

لباس رسمی کاردینال ها ، روپوش قرمز رنگ است .در ایران «عالیجناب سرخپوش» شهرت فوق العاده ای در میان سیاسیون دارد. زیرا اکبر گنجی – اصلاح طلب ساکن ینگه دنیا – در سال 78 کتابی را با همین عنوان منتشر کرد و در دفاع از عبدالله نوری(وزیر کشور دولت اصلاحات)، هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که برای حلّ مشکل دخترش - فائزه – با چانه زنیهای پشت پرده ، پرونده او را حل کرد ولی برای عبدالله نوری اقدام مؤثری نکرد و یا به راحتی پشت کارگزارش _ غلامحسین کرباسچی؛ شهردار اسبق تهران _  را خالی کرد .این کتاب در آن سال از استقبال کم نظیری برخوردار شد و در یکسال 27 بار در شمارگان پنج هزار جلد منتشر شد. بماند که بعدها برخی اصلاح طلبان از کردۀ خود پشیمان شدند و جناب هاشمی را میزبانِ اردوگاه اصلاح طلبان!! کردند .به هر حال عنوان عالیجناب سرخپوش اشاره ای به  کاردینال ریشیلیو روحانی فرانسوی بود که در قرن 17 وارد عرصه سیاست شد و به صدر اعظمی فرانسه رسید. به پایان رسید پاراگراف معترضه بنده . برگردیم به سفر اروپای خودمان!!

به هر حال جناب کاردینال آیزو تشریف آوردند ولی با کت و شلوار عادی و ما موفق به دیدن عالیجنابی سرخپوش نشدیم . برخوردشان خوب و صمیمی بود. میز گفتگو بسیار ساده بود و برای پذیرایی چند بطری آب و تعدادی لیوان یکبار مصرف و بس. بر روی دیوار صلیب برجسته ای بود که بنابر اعتقاد مسیحیان، لحظه به صلیب کشیدن حضرت عیسی را نمایش میداد.

اتاق ساده . محل گفتگوی کاردینال آیزو از مقامات ارشد واتیکان

ابتدا، حجت الاسلام دکتر سبحانی نیا، اعضای هیئت دانشگاه قرآن و حدیث را معرفی و از پذیرایی کاردینال تشکر کرد.سپس کاردینال سخن گفت. سخنان کاردینال زیبا بود . وی گفت: «دنیای امروز نیازمند گفتگوی آرام میان ادیان است و باید با تکیه بر اخلاق به مطالعه و گفتگو پرداخت و تنها راه نجات همین است: آرامش و اخلاق»؛ اشتباه نکنید این توصیه استاد اخلاق حوزه نیست بلکه سخن جناب پروفسورMiguei ayuso  دبیر شورای پاپی گفتگوی ادیان از مقامات ارشد واتیکان بود که تاکید داشت کلمه ی اخلاق را به فارسی به کار ببرد .تذکر این نکته لازم است که اکثر کاردینالها به چند زبان مسلط هستند، درست مثل ما!!!

استاد طباطبایی بلافاصله پس از جناب کاردینال سخنان کوتاه ولی بسیار ظریفی داشتند . استاد میدانستند که  شورای پاپی محدوده اکتبر 2014 تا اکتبر 2015 را سال خانواده نامیده است و پاپ فرانسیس از تمام اندیشمندان دنیا برای حل مسأله خانواده دعوت کرده است، برای همین استاد طباطبایی در ابتدا با همان روش معهود طلبگی که سخن طرف مقابل را تأیید میکند و سپس با گفتن یک «امّا» همه حرف اصلی خود را بر زبان میاورد چنین آغاز کردند:

راه ساختن جامعه آرامش، آسایش، تلاش و معنویت است «اما» از منظر دینی خانواده آرامش آفرین است و در اسلام، پیامبر ص و اهل بیت ع، الگوی خانواده مطلوب­ اند.

خواستیم عکس دسته جمعی با کاردینال بیندازیم . جناب کاردینال آیزو ما را به این قسمت آورد تا زمینه عکس تلاش پاپ برای گفتگو با هندو ، مسلمان، یهود، بودا، ارتدوکس و... را نشان دهد

چکیده سخنان استاد طباطبایی همین بود اگرچه کمی مفصلتر. برای بنده خیلی زیبا بود که در کلیسای کاتولیک و ارتدوکس ، مجرّد ماندن کشیش، اسقف، کاردینال و پاپ جزء جدایی ناپذیر تشکیلات کلیساست و اکنون یک روحانی شیعه به مقام ارشد واتیکان یادآوری میکند که تلاش برای حلّ مشکل خانواده از سوی کسانی که خود خانواده ندارند، نتیجه ای نخواهد داشت .

البته در اندرونم صدای «سعدی» علیه الرحمه برخاست که به استاد طباطبایی بگو که این کشیشیان را با زن گرفتار مساز:

ای گرفتارِ پای بندِ عیال                      دگر آسودگی مبند خیال

غم فرزند و نان و جامه و قُوت            بازَت آرد ز سیر در ملکوت

اما صلاح دیدم که سکوت کنم زیرا یکی از قدیمی ترین احادیثی که همیشه در خاطرم ماندگار است، سخن رسول خدا ص در نکوهش مجرّد ماندن است :

خِيارُ امَّتِي المُتَأَهِّلونَ، و شِرارُ امَّتِي العُزّابُ. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 3 ص 383

همسرداران، بهترين امّت من، و بى‏ همسران، بدترين امّت من هستند.

طبیعی است که سخن آن رسول عزیز، تشویق برای ترویج ازدواج آسان است و چنانچه فردی ناخواسته در تجرّد باقی ماند و با سختی عفت گزید، را نمی­ توان نکوهش کرد.

نظرات

  1. مردانی 24 خرداد 1394 - 18:10

    با سلام و احترام
    مثل همیشه خواندنی و آموختنی بود...
    به ویژه تفطن استاد طباطبایی و تبیین و تقریر زیبای شما
    دست مریزاد...
    ...............................................
    غلامعلی :
    سلام علیکم. استاد طباطبایی همیشه استاد ما بودند در سفرها بیشتر هم می آموزیم. تشکر از لطف شما

  2. سلطانی مقدم 24 خرداد 1394 - 19:35

    حالا فهمیدم چرا مشکل فنی داشت. به عالیجنابان گیر دادید. معلومه که بارگزاری نمیشد. حالا چقدرش را سانسور کردید؟
    ..................................
    سلام علیکم.
    ممنون از مطالعه و اظهار نظر. مزاح ظریفی بود

  3. خودم 25 خرداد 1394 - 00:52

    استاد خیلی کم بود ولی از همیشه غرور آفرین تر بود. خیلی گزارشی تر بود. خوشم اومد
    .............
    غلامعلی:
    ممنون

  4. احمدفعال 25 خرداد 1394 - 03:43

    باسلام به مقوله مهمی پرداخته شده است به نظر می رسد جامعه ما امروزه به شدت نیازمند این بحث است البته با یک زیرسازی پژوهشی دقیق . ساحت های مدیریتی در خانواده باید تبیین شود.مدیریت اموری همچون : اخلاق ، اقتصاد ، فرهنگ ، روابط اجتماعی ، مسائل جنسی و ....باید به زوج های جوان آموزش داده شود . اخیرا فرزند مرحوم آیت الله خادمی (ره) که سالهاست در دانمارک به تبلیغ مشغول هستند به یکی از دوستان گفته بودند : در دانمارک به بچه ها تا سن 9 سالگی در مدارس فقط آداب اجتماعی آموزش می دهند لذا این گونه آداب در شخصیت آن ها نهادینه می شود .
    ................................................
    غلامعلی:
    سلام علیکم. ممنون از حضور همیشگی و اظهار نظرتان. به نظر میرسد به نظر میرسد داشتن آموزه ها و نیز تدریس آنها تمام راه حل نباشد بلکه ما باید به قصد تربیت کردن برنامه ریزی کنیم . همانند کاری که شما گزارش کردید

  5. م ح مدنی 25 خرداد 1394 - 03:55

    باسلام
    تصویر پشت جلد بسیار عالی بود!
    واقعا هم اون عکس به هیچ درد دیگری نمیخوره
    ....................................
    سلام علیکم.
    ممنون. اتفاقا یکی دیگر از دوستان هم در پیامکی نظر شما را نوشته بودند . استاد رضوی کار بیهوده نمیکنه

  6. سید حسن فاطمی 25 خرداد 1394 - 05:37

    با دیدن آخرین پاراگراف به یاد حدیثی کوتاه و زیبا از رسول خدا(ص) افتادم که در هیچیک از کتاب های حدیثی که دارالحدیث گرد آورده، نیست!
    خیر النکاح أیسره (سنن ابو داود، ج ۱، ص ۴۷۰)
    ................................
    سلام و تشکر. خوب برای چاپهای بعدی انشاالله استفاده خواهد شد

  7. بخشی 25 خرداد 1394 - 05:55

    سلام، از رسائی و گویائی انتقال پیام سوژه با رویکرد تطبیقی آن بر مسائل روز مره از زیبایی های سفر نامه به شمار می آید.
    ............................
    غلامعلی:
    سلام علیکم. تشکر از لطف همیشگی تان

  8. سبحانی نیا 25 خرداد 1394 - 09:00

    با سلام
    خیلی زیبا و دقیق بود اما کم بود و فقط سه تا عکس داشت ! یعنی دو تا و نصفی ! از شوخی بگذریم ویژگی این قسمت نسبت به بخشهای پیشین آن است که بیشتر انتقادی است تا برجسته کردن نکات مثبت . و از این رو احتمالا این نوشته شما منتقدان کمتری دارد ، هر چند به نظر بنده هر دو روی سکه در نوشنه های شما زیبا و به جاست .
    .....................................
    غلامعلی: سلام بر حاج آقا رضا . از اینکه افزون بر مطالعه نظر هم گذاشتید ممنون. البته ما همیشه از نظرات شما بهره مند میشویم. هدفم آن بوده و هست که واقعیت رو بنویسم و از انعکاس نظرات منتقدان هم استقبال میکنم. برخی از دوستان منتقد تنها به شنیده ها اعتماد میکنند و از نزدیک غرب را ندیده اند و برخی هم احساس میکنند که نشان دادن نکته های مثبت به معنای نادیده گرفتن ستم ها و شیطنتهای غرب است . در حالیکه چنین نیست و بدترین افراد هم احتمال دارد نکته مثبتی داشته باشند. باز هم ممنون

  9. م.ت. سبحانی نیا 25 خرداد 1394 - 09:15

    با سلام و تشکر
    کما فی السابق شایسته تقدیر و تشکر است . قلمت همواره روان باشد و بنویسد.
    نکته ای را شاید بد نباشد توجه نمایید . گزارش مفصل سفرنامه را حتما دارید . بد نیست گاهی برای یادآوری آن را هم ببینید . مثلا تأخیر دبیر شورای پاپی خیلی زیاد نبود (حدود 10 دقیقه). موضوع بحث در باره خانواده نیز در جلسه شب قبل توسط سفیر محترم ایران در واتیکان تذکر داده شده بود . اینکه از ایشان یادی نشود و همه را به نام استاد طباطبایی بنویسید منصفانه نیست. در ضمن استاد رضوی هم مطالب زیبایی در این جلسه داشتند که شما اشاره نکردید. با توجه به اینکه ممکن است چنین تصور شود که مطلب دیگری در جلسه مطرح نشده لااقل ارجاع دهید به گزارش مبسوط آن که در سایت حدیث نت نیز قرار داده شده است.
    توفیقاتتان روز افزون
    ............................................
    غلامعلی:
    سلام بر دکتر سبحانی عزیز. از اینکه افزون بر مطالعه ، نظر هم گذاشتید بسیار ممنونم. تذکرتان خوب است . چشم سعی میکنم که از گزارش مبسوط هم بهره مند شوم.

  10. محمد رضا سبحانی نیا 25 خرداد 1394 - 10:24

    باز هم ممنونم . ان شا الله نوشته های شما بتواند در فرهنگ سازی ( استفاده از نکات مثبت رفتاری مخالفان ) فی الجمله موثر باشد . یک مورد در ذهنم همیشه بوده و هست که در اینجا عرض می کنم ( البته مربوط به غربیان نیست بلکه در اهل سنت رایج است ) خوب می دانید ائمه جماعت در مساجد عربستان معمولا پیش از تکبیره الاحرام مردم را به پر کردن فضا های خالی و فشردن صفوف نماز جماعت دعوت می کنند و این سنت اسلامی در احادیث ائمه اظهار علیهم السلام نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفته است ( دعائم الاسلام ج 1 ص 155 ) اما این امر در مساجد ایران انجام نمی شود و گمان میکنم اگر امام جماعتی چنین عمل کند شاید مورد اعتراض واقع شود که چرا به امامان جماعت عربستان تشابه یافته اید !

  11. رضا 25 خرداد 1394 - 10:28

    اگر دوستان طراح سایت بتوانند چیزی شبیه لایک کردن ( مانند برخی از شبکه های جمعی ، وایبر و لاین و... ) در این جا قرار دهند خوب است . و یاحد اقل همین مثبت و منفی های موجود در کامنتهای اینترنتی .
    ....................................
    غلامعلی:
    پیشنهاد خوبی است . بله سایت مشکلات دیگری هم دارد مانند کد امنیتی که به نظرم 3 عدد بهتر است از 6 حرف. از طرفی هم برای تایید مطلب میتوانند در همان مجموع بالای نوشته یک کیلک کنند ولی چونه نوشته مجموع خوانندگان نمیدانند که چیست. برای تایید کامنتها هم نظرتون خوبه

  12. عضوي از خانواده «باید بکوشیم به شکل یک خانواده درآییم و سخن از ری و قم و حضوری و مجازی در میان نباش 25 خرداد 1394 - 10:40

    با سلام و تشكر.
    استاد عزيز در اين ياداداشت چند تا تعارض ديدم كه به خوبي جمع كرده ايد:
    تعريف از برخی همراهان درعين .....! فضيلت متاهلين درعين دفاع از مجردين ، نگاه خوشبينانه شما به غرب در عين واقع گرابودنتان.
    سخني با مسئولان دانشگاه: شنيدم از يكي از دوستان كه مسئولان فهيم دانشگاه براي پاسداشت خانواده در امراستخدام متاهل بي سابقه يا كم سابقه را به مجرد سابقه دار ترجيح ميدهند . لطفا در امر تحصيل هم امتيازي براي دانشجويان متاهل قائل شويد به ويژه تمديد مهلت تحقيقات درسي امان و دفاع پايان نامه .
    سخني هم با دانش آموخته هاي مجرد (فرشتگان الهي): نگران كار و ازدواج خود نباشيد خدا وعده داده غني تون ميكند ثانيا به خاطر عفافتان اجر شما از شهيد كمتر نيست ثالثا به توصيه دكتر .... حرفه پدر را ادامه دهيد يا اگه خانم هستيد درخانه دارقالي بزنيد تا افسردگي نگيريد!! «المومن مشغول وقته»
    خداوكيلي استاد ...... براي فرزند خودتان هم چنين توصيه اي ميفرماييد يا تا جايي كه توان داريد واسطه گري ميكنيد و سعي ميكنيد مشغوليتي درخور تخصص ودانشش براي او فراهم آوريد؟( نوشتم ولي ميدانم استاد حذف ميكنيد!)

    سخن كاردينال هم با توجه به حمايت پاپ از كاريكاتور توهين آميز به پيامبر ص و اهانت به آيين حج ، قابل تأمل است!!
    ...........................................................
    غلامعلی:
    سلام علیکم. خوب نوشتید ولی برخی موارد را منعکس نکردم شاید شائبه توهین باشد هر چند واقعا توهین نیست. اسم استاد محترم را نیاوردم زیرا تقریبا یقین دارم که این گزارشها را نمیخوانند و فرصت سر زدن به فضای مجازی را ندارند ولی حرفتان حق بود و منعکس کردم. نگاه خانوادگی به مجموعه هم خیلی زیبا بود. به تعبیر روحانی خوش ذوق جناب آقا محمد رضا رنجبر باید ساز«مان» باشیم نه ساز«من»

  13. عضوي از خانواده 25 خرداد 1394 - 14:24

    سخن استاد...... از رسانه پخش شده است . همان موقع هم خانواده گفتند واقعا فرزندان امثال ايشان شامل اين توصيه ها مي شود ؟
    ممنون كه منعكس كرديد.
    ............................................................
    غلامعلی:
    یک نکته را در نظر داشته باشیم و کمی منصفانه نگاه کنیم . ایشان در مقام پدر هر چه بتواند برای فرزندش انجام میدهد و با شناختی که دارم ان شالله از راه درست هم تلاش میکنند. توصیه عمومی هم نکته ای است که برای بسیاری سودمند است. حال اگر پدری بتواند برای فرزندش تلاشی کند، پسندیده هم خواهد بود.اینکه بنده نامشان را نیاوردم به خاطر این نبود که به گفته شما اعتماد نداشته باشم و شما رسانه را دلیل بیاورید بلکه از آن چهت است که میدانم اینجا را نمیخوانند. سعی میکنم حضوری به ایشان بگویم

  14. مهدی کامل 25 خرداد 1394 - 18:24

    باسلام خدمت شما استاد بزگوار
    کلام زیباو شیوای شما تحسین برانگیز بود وهمچنین نکات آموزنده وخواندنی بود.
    وشعر سعدی نیز بسیارزیبا بودو استفاده ی ازآن بسیار به جا وشیرین بود.
    باتشکرممنون
    .................................................
    سلام بر پسری که در خانواده نیکویی رشد کرده است. نام اصلی خودت رو هم میزدی اشکال نداشت ولی همینطوری که خواستی منعکس کردم. شعر سعدی هم برای شما مجردها بد آموزی داره!!!

  15. عباس پسندیده 26 خرداد 1394 - 09:11

    به نام خدا و با سلام خدمت استاد محترم
    مانند همیشه استفاده کردم. این بار بهتر و منصفانه تر بود.
    در باره وقت شناسی، خاطره ای را برایتان نقل می کنم. روز یکشنبه ساعت پنج عصر در دانشگاه پیام نور مشهد سخنرانی داشتم. چند دقیقه ای زودتر رسیدم؛ درها همه بسته بود و حتی برگزار کنندگان نیامده بودند! همانجا قدم زدم؛ چند دقیقه بعد یکی از اساتید دانشگاه پیام نور آمد و وقتی با درهای بسته مواجه شد، تعجب کرد و گفت: یک روز هم که خواستیم سر وقت بیاییم، درها بسته است!! به ایشان گفتم: بله این جزای به وقت آمدن است. باید تنبیه شویم تا دیگر از این کارها نکنیم.
    موفق باشید
    .................................................................
    غلامعلی:
    استاد بزرگوار و همراه شفیق. از گذاشتن نظر ممنون . مثالتون هم کاربردی و زیبا بود

  16. سید محمد امین محمدی 26 خرداد 1394 - 09:58

    با سلام و احترام همیشگی
    مثل همیشه خواندنی نوشته اید.
    اگر دوست دارید، به صورت عمومی منتشر نکنید ولی بنده یک اعتراض جدّی دارم که قبلا هم آن را ملایم تر عرض کرده بودم: گاهی لابلای خاطراتتان ، به یک جریان سیاسی ویژه (اصلاح طلبان) حمله ای هم می کنید و متلکی هم می اندازید. به نظر حقیر، این شیوه از زیبایی و وقار متن به شدت می کاهد و بی تعارف ارزش آن را کاهش می دهد. اینکه از سرخ پوشی کاردینالها نقبی بزنید به "عالیجناب سرخ پوش اکبر گنجی" و از آنجا همه اصلاح طلبان را با یک چوب بنوازید و آقای هاشمی را هم بی بهره نگذارید و ..... .؛ انصافا در شأن و منزلت متن زیبا و تأمل بر انگیز شما نیست. از آوردن این پاراگراف چه سودی حاصل می شود و از نیاوردن آن چه خلل و زیانی به متن سفرنامه وارد می گردد؟ جز این که در جایی اعلام مواضع سیاسی می فرمایید که اصلا محل آن نیست. سفرنامه شما در کنار شیرینی و ملاحت، چالش ها و تاملات عمیقی را در باب فهم ما از دیگر مردمان و نیز از خودمان به دنبال می آورد و من مطمئنم خیرات و برکاتی به دنبال خواهد داشت. آن وقت حیف نیست وسط آن یک روز هم از کنفرانس برلین چیزی بیاورید و روز دیگر متلکی به اصلاح طلبان بیندازید و ... . آن هم در زمانه ای که روزانه اسناد و شواهدی از فسادهای باورنکردنی و اشتباهات مهلک رقیبان این گروه هم چون تشت از بام می افتد.
    ارادتمند شما
    ...................................................................
    غلامعلی:
    سلام بر جناب سید بزرگوار آقای محمدی عزیز.شما همیشه از مشوقان بنده در این نوشتارها بوده اید. تشکر از حسن نظر و ارائه نظرتون
    بنده معمولا از لفظ برخی استفاده میکنم. در کنفرانس برلین هم همینگونه بود. بالاخره نکته نویسی رفت و برگشت دارد. با دیدن ساختمان کنفرانس برلین همه ما به یاد کنفرانس برلین و ماجراهای آن افتادیم. آیا میتوان بر واقعیت سرپوش نهاد؟ و یا عالیجناب سرخپوش هنوز در فضای مجازی قابل دانلود است. آیا من خلاف متن چیزی نوشتم؟ حتی اصطلاح چانه زنی دقیقا متن کتاب است . البته من چندان حال سیاسی نویسی ندارم و در این زمینه زیر صفرم و به قول شاعر خوش ذوقمان : وقطاری دیدم که سیاست میبرد و چه خالی میرفت!!!در مورد آقای هاشمی هم مطلب گزافی نگفتم و فکر میکنم با اندک اطلاعاتی چرخش همان دوستان جناب گنجی به سمت ایشان قابل ملاحظه است. این دوستان حتی آقای هاشمی را به عنوان نفر سی ام مجلس از تهران هم نپذیرفتند ولی امروز....در مورد سطر آخر هم حرفی ندارم و به تعبیر حضرت امام ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم .

  17. علیزاده 26 خرداد 1394 - 10:54

    سلام علیکم
    با تشکر از سفر نامه نویس بزرگوار و دوست عزیز جناب غلامعلی .
    من اگرچه نقد هایی به بخشی از نوع مبالغه آمیز بودن گزارشات شما دارم لیکن آنچه که خاطره نویسی شما را افزون بر زیبایی قلم زیباتر کرده است را در آمیخته شدن خاطرات سفر با قلم طنز گونه بودن آن می دانم و شیرینی و جذابیت آن را در گرو همین متلک گویی ها می دانم به هر حال هرکسی موضع سیاسی او در لا به لای گفته ها و نوشته هایش آشکار می شود و این را نمی توان عیب و نقص به شمار آورد . از نکته آخر شما در عقد اخوت نبستن با احدی که درسی از امام راحل مان است در پاسخ نقد جناب محمدی نیز ممنون می باشم و امید وارم که همه ما از این روحیه انحراف ستیزی اگر جه از هم طیفی های خودمان باشد بر خوردار باشیم تا در روز حساب الهی سرافکنده نشویم .
    .........................................................
    غلامعلی:
    سلام و تشکر از جناب آقای علیزاده . حسن این نکته ها همین است که خوانندگان عزیز بحمدلله با نظرات خودشان بنده را می نوازند. همین که نظر جناب محمدی سبب شد که شما هم جنبه مثبت یادداشتها را ذکر کنید، بسیار ارزشمند است. ممنون . واقعا هدف من هم همین پیوندهای شوخی و جدی است و فکر میکنم همین ها متن را خواندنی تر میکند

  18. سید محمد امین محمدی 26 خرداد 1394 - 12:03

    سلام مجدد
    استاد عزیز، از پاسختان سپاسگزارم.
    1- عرض بنده این نبود که تحلیل سیاسی شما نادرست است، یا اصلاح طلبان درباره آقای هاشمی چرخش نداشته اند یا امثال آن. (صرفا جهت استحضارتان .... غلامعلی : نمیدونستم واقعا برای من است یا عموم . بنابر این خودسانسوری کرد. تمّ کلام غلامعلی.) بلکه پیشنهاد بنده ی کمترین آن است که حیف چنین سفرنامه ای است که گرد سیاسی نویسی - ولو کمترین درجه آن- بر دامان آن بنشیند. باز خود چه صلاح دانید....
    2- (با اندکی مطایبه بخوانید) انصافا اگر همه کنایه های سیاسی فقط نصیب یک فرقه شود، بعد سخت می توان پذیرفت که عقد اخوتی در میان نباشد.

    با احترام و ارادت مضاعف
    ................................................
    سلام و تشکر مجدد . بنده هم از تذکرتان استقبال کردم و سعی میکنم کمتر سیاسی اش کنم . البته ذکر این نکته لازم است که بنده در نگارش این نکته ها هیچ مطالعه جدیدی نمیکنم و معمولا از آنچه در ذهنم مانده است مدد میگیرم و گاهی برای نقل دقیق تر به همان به منبع مراجعه میکنم . ارزیابی آن هم با شماهاست . تنها سعی میکنم گزارش تنها نباشد. مطایبه آخر هم تسلیمم . شوخی نصفی ش جدی است!!! بالاخره هر انسانی علائقی دارد ولی نباید متعصب باشد. برخی از نزدیکترین دوستان و همکاران بنده، اصلاح طلب اند ولی بسیار با هم صمیمی هستیم و همین امر کم و بیش پرسش انگیز شده است . به نظرم مسائل سیاسی نباید سبب بر هم زدن رفاقتها شود. در برخی نوشتارهایم هم مشهود بوده است. باز هم تشکر ما همچنان شما را به عنوان فرهیخته ارجمندی میشناسیم که خواندن و نظر دادنتان سبب دلگرمی ماست. پیروز باشید

  19. سمانه محمدی 26 خرداد 1394 - 18:34

    سلام استاد زود عقب نشینی نکنید . شما اهانتی نکردید ولی این آقای محمدی ........... در ضمن من تا امروز نمیدونستم چرا به (آقای ) هاشمی گفتند عالیجناب سرخپوش
    ...........................................................
    غلامعلی:
    سلام علیکم . خانم محمدی ضمن تشکر از لطفتان ولی تذکر جناب محمدی از یک جهت خوب است که این فضا همان روح فرهنگی و علمی را ادامه دهد. حرفهای سیاسی همین بگو مگوهای بی نتیجه را دارد. حرفهای سیاسی مرا هم بیشتر به طنزش نگاه کنید.

  20. جوانمرد 27 خرداد 1394 - 03:51

    گزارش خوبي بود. نكته هاي سياسي تان هم منصفانه است و طنزگونه. خدا قوت
    .........................
    غلامعلی:
    سلام علیکم و تشکر

  21. همین 27 خرداد 1394 - 07:45

    با سلام
    قلمتان زیبا و دقیق بود ، هرچند کوتاهتر از یادداشت های قبلی بود . از ابتدای نوشته به دنبال این بودم این مطالب ابتدایی چگونه به اخلاق وخانواده مرتبط خواهد شد مخصوصا با وجود پاراگراف معترضه . ولی انصافا ابتدای نوشته به انتهای آن خوب پیوند خورده بود . پاراگراف معترضه شما با نگاه طنز( که خود شما فرمودید) جالب بود و نقدهای آن جالب تر .
    کاش اخلاق و آرامش در خانواده بزرگ اجتماع هم جای خود را داشت . چیزی که الان در جامعه امروز .. .

  22. همین 27 خرداد 1394 - 10:36

    خداوند بر توفیقتان بیفزاید.
    .......................
    غلامعلی :
    سلام علیکم .ممنون از خواندن، نظر دادن و اظهار لطفتان . خدا شما را هم حفظ کند و بر توفیقتان بیفزاید. همین!!

  23. شاهچراغی 27 خرداد 1394 - 18:24

    برخلاف اندیشه جناب امین محمدی، اولا آنچه سبب شده من تمام متن های شما رابخوانم مطالب نغزی است که لابلای سفرنامه شما هست والا سفرنامه زیاد است و خودم هم بیش از شانزده سفر خارجی داشته ام و تمام این کشورههای اروپایی که شما رفته اید دیده ام
    ثانیا ابایی از اینکه اصولگرا باشید نداشته باشید. افتخاری است پیرو اصول حق باشید.البته من سیاسیونی که از نام اصولگرایی برای رای آوردن و شهرت و...استفاده کرده اند را نمی گویم. چطور تمام فراریان به غرب از مهاجرانی و سروش و کدیور و .... هنر پیشه های معلوم الحال وبی حجاب از اینکه اصلاح طلبند و سبز ابایی ندارند. مثلا دوساله دارند مذاکره می کنند و هرچی عزت هسته ای داشتیم دادند رفت و .....................(خودسانسوری . غلامعلی) نقد هم که همیشه برای بی سواد هاست. این روزگار اصلاح طلبی است. ذلت محض در مقابل دشمنان.
    ثالثا متن هایی مثل کتاب باستانی پاریزی و... را که انسان می خواند قشنگی اش به همین چیزها ست.
    علم شما از دیر باز برای ما روشن بود ولی اشرافتان به نکات اطلاعات عمومی و ادبیات فارسی هم در این متون پررنگ تر شد.
    رابعا چه اشکالی دارد که مطالب سیاسی و... بدون توهین و بدون رنگ پذیری و حکم کردن بیاید. کیست که تغییرات چرخش های 180 درجه ای .......( خودسانسوری) ... را نداند. همین نکته عالیجانب سرخ پوش را تا امروز من نمی دانستم نخست مربوط به کاردینالی ویژه بوده است.
    بازهم از شما سپاسگزارم لطفا اندکی تغییر در نگارشهایتان به خرج ندهید
    ...............................................................
    غلامعلی:
    جناب شاهچراغی سلام علیکم . البته اعتراض آقا سید امین به سیاسی بودن و سیاسی نوشتن نیست بلکه مرادشان پرهیز از متلکهای سیاسی در متن علمی فرهنگی است و به نظرم تذکرشان بد نیست . ما باید سعی کنیم در این سایت جنبه حدیثی را بیشتر رعایت کنیم . بخواهیم و نخواهیم سیاسی نوشتن درگیری زیاد دارد و سایتهای سیاسی فراوان است. بنده در همین چند روزه مطالب تندی را دریافت کردم که برای سیاسی نشدن گزارش همه را حذف کردم و تا کنون تا این اندازه خودسانسوری نکرده بودم.البته اگر متنی در دفاع از اصلاح طلبان دریافت میکردم برای به دست آوردن دل جناب محمدی حتما منعکس میکردم ولی دوستان اصلاح طلبم شفاهی نکته هایی را گفتند اما مکتوب ننوشتند. به هر حال علیرغم ارج نهادن به نوشته شما تذکر آقای محمدی را پسندیدم.اگر بتوانم بدون متلک مینویسم

  24. فیض 30 خرداد 1394 - 22:00

    به نام خدا
    با عرض سلام
    تمام 17 قسمت را خوانده ام.نوشته هایتان شیوا و سرشار از مطالب قابل تامل و مفید هست.
    ممنون
    ............................
    غلامعلی
    سلام علیکم. ممنون از لطفتان

  25. محسن جعفری 31 خرداد 1394 - 16:04

    با سلام خدمت دوست و استاد گرامی جناب حاج احمد آقا غلامعلی بنده از این نوشته های شما که واقعا سرشار از معنویت و صفای دل شماست خوشم می آید امید وارم همیشه و همه جا موفق و پیروز و سربلند باشی.
    .............................
    غلامعلی:
    سلام علیکم و تشکر . البته سرشار از معنویت نیست ها

  26. ozvi digar az khanevade 07 تیر 1394 - 00:00

    ba salam khedmat ostad gerami
    bebakhshid ostad dar mord pasokhi ke be genab gavanmard farmirdidi aya ghabol nadarid ke toseys omomi vaghti asargozare ke khodeshon amal konand . masalan metonetand ostad D.r toseye konand ke afradi ke mitonan kary az dasteshon bar myad talash konan ta afrad daraye salaheyat ro baray mashaghel mokhtalef moaraefi konand . ta afrad betonan motabegh ba salaheyat khodeshon kar konand . kash gofteha ba amal yeki bod . v hamegani
    mamnon
    az vaghti ke baray khondan gozashtid
    ......................................
    سلام علیکم. تشکر. سطر آخرتون خیلی خوب بود چون انصافا برای خواندن فینگلیش شما وقت گذاشتم. زیاد با شما موافق نیستم. افراد با صلاحیت معمولا بیکار نیستند و بنابر شایستگی شان زود جذب میشوند. توصیه نامه کار را خراب میکند و نباید تبدیل به یک روال شود. حال اگر کسی توصیه کرد در حد شناساندن افراد اشکال ندارد ولی با روال شدن آن مخالفم.این تعبیر هماهنگی عمل با گفتار هم خوب است ولی اشکالی به آن استاد نیست . توصیه عمومی یک چیز است و تلاش برای فرزند هم وظیفه پدری است . دلیلی هم ندارید که ایشان برای فرزند خودش کار غیرقانونی کرده باشند.

  27. علی خواه 09 تیر 1394 - 14:56

    سلام بر همه حاضران سر کلاس استاد غلامعلی و دیگر استادان
    واقعا در این فضا، احساس سر کلاس بودن دارم و می آموزم. بخاطر شناختی که از همراهان دارم، از حالتی مجازی کمی فراتر است هرچند حضوری هم خیلی نیست.
    مخصوصا حضور ما در اروپا
    ........................................
    سلام علیکم . ممنون . انشاالله بتوانید سفر کنید که مسافرت انصافا مدرسه ای کم نظیر است

  28. جوانمرد 11 تیر 1394 - 10:34

    عرض سلام و ادب،
    طاعات مقبول و خدا قوت
    دوست گرامي اي که فینگلیش نوشته اند به اشتباه نام بنده را آورده اند در حالیکه کامنت مورد اشاره ایشان با نام « عضوی از یک خانواده ....» ثبت شده است

  29. ozvi digar az khanevade 13 تیر 1394 - 12:41

    ba salam khedmat ostad hamishe por talash v ba akhlagh daneshgah

    ghabol bashe.
    khastam az jenab javanmard ozr khahi konam .bi deghati bande bod.
    az shoma ham ostad mamnon. az vaghti ke gozashtid v az pasokhi ke margom farmodid .

یادداشت ها

کتاب ها

مقالات